Przygotowanie do badania
1. Wskazane jest, aby dzieci zostały poinformowane o spotkaniu w II Zespole, w taki sposób, aby nie były zaskoczone wizytą wiążącą się z badaniem. Przekazanie krótkiej informacji o celu spotkania, bez nadmiarowych reakcji emocjonalnych, a także bez przekazywania szczegółów trwającego konfliktu między dorosłymi, pozwoli zminimalizować przeżywany niepokój przed nową dla dziecka sytuacją. Dziecko powinno wiedzieć, że w dniu badania, będzie z rozmawiać, rysować i bawić się w jednej z naszych lokalizacji z osobami, które są zaproszone na spotkanie, jak również badającymi.
2. Spotkanie trwa zwykle około 6 godzin. Zdarza się, iż badanie odbywa się w więcej niż jednym terminie, o czym osoby badane są informowane podczas spotkania. Wobec powyższego planując udział w badaniu:
- Należy zagospodarować sobie wystarczająco dużo czasu.
- Wskazane jest zabranie niezbędnych rzeczy, które zwykle zabierają Państwo wychodząc z dzieckiem na dłuższy czas (więcej informacji o przebiegu spotkania TUTAJ. Ponadto, warto zabrać ze sobą:
- książeczkę zdrowia dziecka,
- dokumentację medyczną dotyczącą dziecka/ dzieci, jeśli były lub są leczone specjalistycznie,
- opinie z placówki do której uczęszcza dziecko (żłobka/przedszkola/szkoły),
- opinie z poradni, od psychologów, psychoterapeutów, gdzie dziecko było badane, pod opieką których się znajduje,
- świadectwa szkolne (dotyczy dzieci w wieku szkolnym),
- dzienniczek ucznia (dotyczy dzieci w wieku szkolnym).
Jeśli nie posiadają Państwo opinii z placówki, do której uczęszcza dziecko, wskazanym byłoby, aby przed spotkaniem zwrócili się Państwo do placówki o jej wydanie (każda placówka ma obowiązek wydać na prośbę rodzica opinię na temat funkcjonowania dziecka). Istotne jest, aby taka opinia zawierała informacje na temat:
- funkcjonowania dziecka w grupie rówieśniczej – czy ma przyjaciół, czy chętnie bawi się z innymi dziećmi, jak radzi sobie z rozwiązywaniem ewentualnych konfliktów z kolegami/koleżankami,
- relacji dziecka z osobami dorosłymi - czy odpowiednio dostosowuje się do wymagań i poleceń nauczycieli, czy zwraca się do nich o pomoc w trudnych dla niego sytuacjach,
- jak dziecko radzi sobie z regulacją własnych emocji,
- w jakim nastroju zwykle jest dziecko, czy pedagodzy/wychowawcy/nauczyciele zauważyli u dziecka niepokojące sygnały w funkcjonowaniu społecznym, jak np. obniżony nastrój, podwyższony poziom napięcia emocjonalnego, jeśli tak, to w jakich okresach
- czy dziecko ma trudności z koncentracją uwagi, jeśli tak w czym się one przejawiają,
- czy dziecko potrafi mówić na temat swoich uczuć, dzielić się swoimi przeżyciami, problemami,
- czy pedagogów/nauczycieli/ wychowawców niepokoi coś w zachowaniu dziecka,
- jak dziecko radzi sobie z programem edukacyjnym,
- jak przebiega współpraca pedagogów/nauczycieli/ wychowawców z rodzicami dziecka.