Sposoby stanowienia aktów publicznoprawnych
Sposoby stanowienia aktów publicznoprawnych dotyczących funkcjonowania Sądu wynikają z przepisów ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2001 r., Nr 98, poz. 1070 z późn. zm. ) oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 roku regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz. U. Nr 38, poz. 249), w którym określono wewnętrzną organizację i porządek funkcjonowania sądów, porządek czynności w sądach, porządek urzędowania organów sądów i wykonywania zadań sędziów pełniących funkcje kierownicze, tok czynności administracyjnych w sprawach należących do właściwości sądów, dopuszczalne systemy i rozkład czasu urzędowania oraz szczegółowe warunki udostępniania pomieszczeń dla uczestników postępowania, świadków i innych osób przebywających w sądach.
Organami wydającymi decyzję w sprawie funkcjonowania Sądu, w granicach posiadanych kompetencji i zgodnie z delegacją wynikającą z aktów wyższego rzędu, są:
- Prezes Sądu - jednoosobowy organ zwierzchni wobec sędziów i pracowników sądu;
- Kolegium - wieloosobowy organ administracyjny sądu,
- Dyrektor Sądu - jednoosobowy organ zarządzający finansami i gospodarką budżetową sądu.
Decyzje administracyjne w Sądzie Okręgowym w Warszawie przygotowywane i wydawane są zgodnie z procedurą określoną w kodeksie postępowania administracyjnego. Decyzje administracyjne wydaje Prezes Sądu.
Wewnętrzne akty publicznoprawne stanowione przez Prezesa Sądu oraz Dyrektora przyjmują postać zarządzeń, regulaminów i instrukcji. W przypadku Kolegium przyjmują postać uchwał. Ich rejestr prowadzi Oddział Administracyjny Sądu.
Zobacz opublikowane w Internecie Zarządzenia Prezesa i Dyrektora Sądu Okręgowego w Warszawie.
Akty publicznoprawne wynikające z działalności orzeczniczej Sądu: wyroki postanowienia, zarządzenia sporządzane i wydawane są w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy prawne.