Standardy Obsługi Interesantów

 

Standardy obsługi interesanta w sądownictwie powszechnym oraz katalogi usług, karty usług zostały zaprojektowane, opracowane i udostępnione przez Ministerstwo Sprawiedliwości w celu wprowadzenia rozwiązań ułatwiających komunikację obywatela z wymiarem sprawiedliwości i uproszczenie świadczenia usług interesantom.
W ramach standaryzacji zostały wdrożone we wszystkich sądach jednolite wytyczne dotyczące postępowania podczas obsługi interesanta, a także w zakresie informacji udzielanych w określonych rodzajach spraw, z którymi interesanci najczęściej przychodzą do sądu, przyczyniając się do podniesienia jakości usług świadczonych przez sądy.
Dodatkowo Ministerstwo Sprawiedliwości uruchomiło dedykowany portal internetowy poświęcony standaryzacji, na którym obok informacji dotyczących określonych kategorii spraw – kart usług, zostały zamieszczone edytowalne wzory wniosków i pism możliwych do wykorzystania przez interesantów. Portal Wdrożenie Standardów Obsługi Interesanta dostępny jest pod adresem: https://wsoi.ms.gov.pl/
Usługi to wybrane rodzaje spraw z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, nieletnich, gospodarczego, pracy i ubezpieczeń społecznych, z którymi interesanci najczęściej zgłaszają się do sądów.
Poszczególne rodzaje spraw zostały opisane w odpowiedniej karcie usługi. Karta usługi dla interesanta to informacja wskazująca, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, w jaki sposób zainicjować konkretną sprawę, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory i formularze zastosować.
Karty usług wraz z wzorami pism są dostępne:

W związku z wprowadzeniem rozwiązań ułatwiających komunikację obywatela z sądem, uproszczeniem świadczenia usług interesantom, w tutejszym sądzie wdrożono opracowany i udostępniony przez Ministerstwo Sprawiedliwości katalog usług, karty usług dla interesantów.
Na dedykowanym portalu internetowym -> Wdrożenie Standardów Obsługi Interesanta w ramach wsparcia interesantów zamieszczono karty usług wraz z załączonymi edytowalnymi wzorami wniosków i pism procesowych, formularzy z zakresu spraw, z którymi interesanci zgłaszają się najczęściej do sądu.
Usługi to wybrane rodzaje spraw z zakresu prawa cywilnego, karnego, rodzinnego, nieletnich, gospodarczego, pracy i ubezpieczeń społecznych, z którymi interesanci najczęściej zgłaszają się do sądów.
Poszczególne rodzaje spraw zostały opisane w odpowiedniej karcie usługi. Karta usługi dla interesanta to informacja wskazująca, który sąd i wydział jest dla sprawy właściwy, w jaki sposób zainicjować konkretną sprawę, jakie złożyć dokumenty, w jakim terminie należy je złożyć, w jakiej wysokości wnieść opłatę, jakie wzory i formularze zastosować.
Karty usług zostały podzielone na:
  • Karty usług podstawowych, które obejmują sprawy najczęściej świadczone zarówno przez sądy rejonowe, okręgowe, jak i apelacyjne. Udostępniono 30 kart usług, które dotyczą m.in.: wydawania odpisów i kopii, wydawania zapisu dźwięku / obrazu i dźwięku z posiedzenia lub rozprawy, informacji o funkcjonującym systemie darmowej pomocy prawnej, uzyskanie klauzuli wykonalności,
  • Karty usług uzupełniających które obejmują sprawy świadczone przez sądy okręgowe. Udostępniono 18 kart usług uzupełniających dla sądu okręgowego,
Poniżej zamieszczono uproszczony dostęp do poszczególnych kart usług wraz z wzorami pism.
USŁUGI PODSTAWOWE
USŁUGI UZUPEŁNIAJĄCE ŚWIADCZONE PRZEZ SĄDY OKRĘGOWE
Poniżej zamieszczamy Państwu objaśnienia na przykładzie danej usługi.
 
Objaśnienia:

  - symbol danej usługi



- nazwa usługi

 - Karta usługi udostępniona interesantom w wersji pdf, a znajdujące zastosowanie do poszczególnych kart usług wzory pism i formularze są udostępniane w pliku pdf oraz w edytowalnej wersji pliku Word (doc).
Zachęcamy do zapoznania się z wyżej wskazanymi kartami usług i wzorami pism, których wykaz dostępny jest poniżej.
Lista kart usług uzupełniających dla interesantów świadczone w sądach okręgowych.