Skargi i wnioski
Wersja strony w formacie XMLW celu zapewnienia realizacji prawa do składania skarg i wniosków uprzejmie informujemy o trybie przyjmowania skarg i wniosków dotyczących działalności Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie.
Podstawa prawna
Zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków reguluje:
• Ustawa z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.01.98.1070) – Rozdział 5a (art. 41a – 41e). Nowelizacja ustawy, m.in. w tym zakresie weszła w życie w dniu 28 marca 2012 r. (Dz. U.2011.203.1192). Wprowadzono zasady postępowania w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych.
wyciąg z Ustawy z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych
• Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (Dz. U. z 16 maja 2012 r. poz. 524) – weszło w życie 17 maja 2012 r. Określono szczegółowy tryb i organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych.
tekst rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 9.05.2012 r.
Wymogi formalne skargi/wniosku
Skarga/wniosek powinny zawierać:
• datę wniesienia skargi/wniosku,
• imię i nazwisko wnoszącego skargę/wniosek,
• adres wnoszącego skargę/wniosek,
• zwięzłą treść skargi/wniosku,
• sygnaturę akt sprawy oraz wskazanie Sądu, którego dotyczy skarga/wniosek.
Skargi nie podlegające rozpatrzeniu
• nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
Skargi pozostawiane bez rozpoznania
•skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe zostają pozostawione bez rozpatrzenia, a skarżący bądź wnioskodawca zostaje powiadomiony o przyczynach pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
Wnoszenie skarg /wniosków
Skargę/wniosek można złożyć:
1) na piśmie, drogą pocztową adresując:
Prezes
Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa
Al. Solidarności 58
00-240 Warszawa
lub
Wiceprezes ds. cywilnych/karnych
Sądu Rejonowego dla Warszawy-Mokotowa w Warszawie
ul.Ogrodowa 51a
00-873 Warszawa
Skargi / wnioski wnoszone na piśmie przyjmowane są także w Biurze Podawczym Sądu przy Al. Solidarności 58 (parter - hol) oraz ul. Ogrodowej 51a (parter–hol), a także za pośrednictwem poczty elektronicznej – srwarmok@mokotow.sr.gov.pl (skargi i wnioski składane w ten sposób powinny zawierać wskazanie imienia i nazwiska wnoszącego oraz jego adres do korespondencji).
wzór skargi/wniosku
2) ustnie do protokołu:
- skargi i wnioski składane ustnie dot. spraw cywilnych, karnych, rodzinnych i nieletnich oraz wieczystoksięgowych - przyjmowane są przez Kierowników sekretariatów poszczególnych wydziałów, a zakresie dotyczącym Sekcji Nakazowej przez Kierownika Sekretariatu Wydziału II Cywilnego lub przez Kierownika Sekretariatu Sekcji Nakazowej;
- pozostałe wnioski i skargi składane ustnie przyjmowane są w Oddziale Administracyjnym: w budynku przy Al. Solidarności 58 pok.209, w budynku przy ul.Ogrodowej 51a pok 103 i 104.
wzór protokołu
Termin załatwienia skargi/wniosku
Skargi i wniosku rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki. Termin na załatwienie skargi bądź wniosku wynosi miesiąc, licząc od daty ich wpływu lub uzupełnienia.