Skargi i wnioski
Wersja strony w formacie XMLSkargi i wnioski
W celu zapewnienia realizacji prawa do składania skarg i wniosków uprzejmie informujemy o trybie przyjmowania skarg i wniosków dotyczących działalności Sądu Rejonowego dla Warszawy-Żoliborza w Warszawie.
Podstawa prawna: zasady przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków regulują:
• Ustawa z 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.01.98.1070) – Rozdział 5a (art. 41a – 41e). Nowelizacja ustawy, w której m.in. wprowadzono zasady postępowania w sprawach rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych weszła w życie w dniu 28 marca 2012 r. (Dz. U.2011.203.1192).
• Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012 roku w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych (Dz. U. z 16 maja 2012 r. poz. 524) – weszło w życie 17 maja 2012 r. Określono szczegółowy tryb i organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych.
Wymogi formalne skargi/wniosku
Skarga/wniosek powinny zawierać:
• datę wniesienia skargi/wniosku,
• imię i nazwisko wnoszącego skargę/wniosek,
• adres wnoszącego skargę/wniosek,
• zwięzłą treść skargi/wniosku,
• sygnaturę akt sprawy oraz wskazanie Sądu, którego dotyczy skarga/wniosek.
Skargi nie podlegające rozpatrzeniu
• nie podlegają rozpatrzeniu skargi w zakresie dotyczącym orzeczniczej działalności sądu, gdyż jest to dziedzina, w której sędziowie są niezawiśli.
Skargi pozostawiane bez rozpoznania
•skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe zostają pozostawione bez rozpatrzenia, a skarżący bądź wnioskodawca zostaje powiadomiony o przyczynach pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
Wnoszenie skarg /wniosków
Skargę/wniosek można złożyć:
1) na piśmie drogą pocztową adresując:
Prezes/Wiceprezes
Sądu Rejonowego dla Warszawy-Żoliborza w Warszawie
ul. Kocjana 3
01-473 Warszawa
Skargi / wnioski wnoszone na piśmie przyjmowane są także:
2) w Biurze Obsługi Interesanta,
3) za pośrednictwem poczty elektronicznej – boi@srzoliborz.pl (skargi i wnioski składane w ten sposób powinny zawierać wskazanie imienia i nazwiska wnoszącego oraz jego adres do korespondencji).
wzór skargi/wniosku (dokument DOC, rozmiar 28KB)
4) ustnie do protokołu:
- na Biurze Obsługi Interesanta
wzór protokołu (dokument DOC, rozmiar 31,5KB)
Termin załatwienia skargi/wniosku
Skargi i wnioski rozpatrywane są bez zbędnej zwłoki. Termin na załatwienie skargi/ wniosku wynosi miesiąc, licząc od daty ich wpływu lub uzupełnienia.
Przyjęcia interesantów odbywają się po złożeniu pisemnego wniosku lub po telefonicznym uzgodnieniu w Sekretariacie Prezesa/Wiceprezesa o przyjęcie w terminie wyznaczonym przez Prezesa/Wiceprezesa.
Prezes Sądu Rejonowego przyjęcia interesantów może powierzyć Wiceprezesowi stosownie do art. 37 § 1 ustawy Prawo o ustroju Sądów Powszechnych w zw. z § 34 ust. 3 w zw. z ust. 1 pkt 4 Regulaminu urzędowania sądów powszechnych.
Klauzula informacyjna do skarg i wniosków (dokument PDF, rozmiar 36,6KB)
Klauzula do skarg i wniosków rozpoznawanych na podstawie k.p.a. (dokument PDF, rozmiar 40,4KB)