Sąd Okręgowy w Warszawie

al. "Solidarności" 127
00-898 Warszawa
tel. 22 440 80 00
fax 22 440 70 31 
e-mail: boi@warszawa.so.gov.pl

NIP 527 20 26 252

ul. Czerniakowska 100
tel. 22 440 03 00 

ul. Płocka 9
tel. 22 440 50 00

Co to znaczy być dobrym mediatorem

XML A pomniejsz czcionkę A standardowy rozmiar A powiększ czcionkę

Treść

17 maja 2017 r. w budynku Sądu Okręgowego w Warszawie przy ul. Czerniakowskiej 100 odbył się kolejny, czwarty Salon Mediacji Gospodarczej. Organizatorami spotkania było: Centrum Mediacyjne przy Naczelnej Radzie Adwokackiej, Centrum Mediacji Gospodarczej przy Krajowej Izbie Radców Prawnych oraz Centrum Mediacji Lewiatan. Podczas spotkanie uczestnicy podjęli próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie „Co to znaczy być dobrym mediatorem?”. Uczestnicy debatowali również nad kompetencjami i kwalifikacjami mediatorów, które są niezwykle ważne w prowadzeniu mediacji.

W imieniu organizatorów spotkanie otworzyła Prezes Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej – Katarzyna Przyłuska – Ciszewska. Natomiast w imieniu Sądu Okręgowego w Warszawie, gości przywitała sędzia - Koordynator ds. mediacji - Monika Pawłowska. Następnie głos zabrali kolejno: mediator adw. Sylwester Pieckowski, mediator Katarzyna Kamińska, sędzia Monika Pawłowska, r.pr. Marzena Okła - Anuszewska, mediator r.pr. Małgorzata Kujawa.
 
Każdy z prelegentów, odpowiadał na pytanie przewodnie spotkania „Co to znaczy być dobrym mediatorem?” – z odmiennej perspektywy, tj. z perspektywy mediatora – prawnika, mediatora – nieprawnika, sędziego czy profesjonalnego pełnomocnika strony. Po każdym z wystąpień następowała żywa dyskusja. I chociaż uczestnikom nie udało się znaleźć jednej, właściwej odpowiedzi na pytanie, jakimi cechami powinien wyróżniać się dobry mediator, to jednak podczas spotkania padło wiele cennych i ważnych wskazówek odnośnie tego, co powinien robić, a czego nie powinien robić mediator.
 

Tak więc – dobry mediator powinien:

  • w pierwszej kolejności odpowiedzieć sobie szczerze na pytanie – „czy podołam temu zadaniu?”, „czy lubię godzić ludzi i mediować między nimi?”, „czy mam do tego predyspozycje i powołanie?”,
  • być merytoryczny, profesjonalny, asertywny, uważny,
  • potrafić w krótkim czasie zbudować swój autorytet oraz zdobyć zaufanie uczestników mediacji,
  • mieć rozwinięte tzw. umiejętności miękkie (komunikacyjno – interpersonalne),
  • umieć podążać za procesem, uczestnikami mediacji z jednoczesnym zachowaniem bezstronności,
  • wspierać strony, ale nie pokazywać im rozwiązania, gdyż to strony mediacji powinny znaleźć wspólnie rozwiązanie sporu,
  • stale dokształcać się i rozwijać się w kierunku mediacji, jak najwięcej praktykować – gdyż samo ukończenie kursu czy studiów – to zdecydowanie za mało.


Podczas spotkania padło również bardzo ważne pytanie o to czy dobry mediator powinien być prawnikiem ? Zdawać by się mogło, że to pytanie podzieli uczestników, ale jednak – jak się okazało – zdecydowana większość mediatorów (zarówno prawników, jak i nieprawników) odpowiedziało, że dobry mediator nie musi być prawnikiem, po prostu musi być dobrym mediatorem…

Kolejny Salon Mediacji już niebawem.


Powiadom znajomego

Powiadom znajomego

* Pole wymagane

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zamknij